Mike (11) ontwerpt hét Brabantse fietsshirt en Niek (11) verzint beste idee voor meer kinderen op de fiets

OISTERWIJK, 23 november 2020 – Mike Nieuwkoop (11 jaar) uit Eethen en Niek de Bruijn (11 jaar) uit Kruisland zijn dé winnaars van de ontwerpwedstrijd Sjees je Shirt. Daarin kreeg Brabantse jeugd in de leeftijd 9 t/m 13 jaar de kans om hét Brabantse fietsshirt te ontwerpen en het beste idee in te dienen om meer kinderen op de fiets te krijgen. Het design van Mike werd door de jury gekozen als winnend ontwerp en door een designer omgetoverd tot een wielershirt dat daadwerkelijk te koop is, online en vanaf het voorjaar in de Brabantse Decathlon-vestigingen. De jury vond het idee van Niek (11) het beste. De opbrengst van de verkoop van hét Brabantse fietsshirt wordt gebruikt voor de uitvoering van het beste idee.

Een jury bestaande uit voormalig topwielrenner Lars Boom, gedeputeerde Mobiliteit Christophe van der Maat en designer (én voormalig wielrenster) Iris Slappendel, kozen uit zo’n 250 inzendingen de winnaars. Mike en Niek zijn thuis verrast en ontvingen uit handen van Lars Boom het prijzenpakket en een persoonlijke videoboodschap met felicitaties van de gedeputeerde. Van der Maat vindt het nieuwe Brabantse fietsshirt “echt gaaf”. Dat de oorspronkelijke aanleiding voor de wedstrijd, de Vuelta, vanwege corona niet in Nederland werd verreden, vindt hij jammer maar het doet weinig af aan het succes van de wedstrijd. “Het kiezen van een shirt en een idee was in beide gevallen niet zo makkelijk, want er waren een heleboel goede inzendingen. Tegelijkertijd kunnen we met deze campagne verkeersveiligheid onder de aandacht brengen en hopelijk kinderen ervan overtuigen dat fietsen leuk en gezond is. Het is daarnaast goed om te zien dat aan dit project naast overheid en scholen ook bedrijven meedoen. Zo pakken we samen maatschappelijke uitdagingen in Brabant op.”

Opbrengst fietsshirt naar goed doel

Het wielershirt en de casual variant zijn vanaf maandag 23 november, online te koop via www.sjeesjeshirt.nl. Voor organisaties is er zelfs de mogelijkheid het shirt te personaliseren met eigen logo’s. De opbrengst van de verkoop van de shirts gaat naar de uitvoering van het winnende idee. Bedrijven steunen daarmee dus ook een goed doel. De komende periode gaan Brabantse partners Nieks idee verder uitwerken tot een concreet project waarin samen wordt gewerkt aan het doel; meer kinderen vaker én veiliger op de fiets. Vanaf het voorjaar 2021 hangt hét Brabantse wielershirt ook in de Brabantse Decathlon vestigingen.


Maatschappelijke impact

Met deze wedstrijd vragen organiserende partijen BrabantSport en Ons Brabant Fietst aandacht voor de zogenoemde achterbankgeneratie die overal naartoe gebracht wordt met de auto. Het doel is kinderen van de achterbank af te krijgen en hen meer én op een veilige manier te laten fietsen.

Eén op de drie kinderen in Nederland wordt met de auto naar school gebracht. Dit terwijl 90% binnen een straal van 1 kilometer van school woont. De voornaamste reden hiervoor: paradoxaal genoeg vinden ouders het verkeer rondom de school te druk en onveilig. Kinderen in Nederland hebben daardoor steeds vaker niet of nauwelijks ervaring met fietsen. Dit heeft gevolgen voor de veiligheid van kinderen op de weg.

Samenwerking

Deze ontwerpwedstrijd was het resultaat van een samenwerking tussen overheid en diverse marktpartijen die zich gezamenlijk inzetten voor het maatschappelijke belang om meer kinderen (en hun ouders) op de fiets te krijgen. BrabantSport en Ons Brabant Fietst werken in het project samen met de provincie Noord-Brabant, BrabantStad, Decathlon, Yarn Cyclingwear, More2Win, Brabants VerkeersveiligheidsLabel, Brabant Cycling Network, Brabant Mobiliteitsnetwerk en Stichting Sportservice Noord-Brabant.

Alle informatie over de wedstrijd is te vinden op www.sjeesjeshirt.nl.