LiveWall

‘Brabant bij internationale toptoernooien onmisbare locatie laten zijn’
Bob van Woerkom komt direct met een voorbeeld van zijn bedrijf LiveWall dat duidelijk maakt hoe sport en het bedrijfsleven elkaar kunnen versterken. Het digitale bureau dat online content, websites en applicaties maakt in de muziek-, entertainment-, event- en sportwereld bracht onlangs een nieuw product op de markt, genaamd Fan of the Match. Bob legt uit: ‘In de markt zien we dat fan-engagement, gamification en data centraal staan bij succesvolle campagnes en platforms die we onder andere ontwikkelen voor de KNVB, Coca-Cola, Spotify, Ajax en Veronica Inside. Toen we in stadions zagen dat een groot deel van het publiek voor de wedstrijd en tijdens de rust bezig is met hun smartphone zagen we kansen om zowel fans, de club en het bedrijfsleven samen te brengen in een platform waar engagement centraal staat. 
Met Fan of the Match hebben we een platform ontwikkeld waar de mensen in het stadion voorafgaand aan de wedstrijd op kunnen inloggen en allemaal dezelfde elf voetbalvragen krijgen. Op basis van snelheid en het aantal goede antwoorden komt daar een winnaar uit die als Fan of de Match wordt uitgeroepen. Deze winnaar krijgt een door een bedrijf uitgereikte prijs. Zo is zowel de fan, de club als de sponsor bediend.’

Stap vooruit doen
De mobiele website werd vorig jaar al door Ajax gebruikt; gemiddeld achtduizend mensen namen deel aan Fan of the Match, en ook bij PSV, Willem II en ADO Den Haag zal die volgend seizoen voorafgaand aan de wedstrijd beschikbaar zijn. Ook buiten Nederland lopen gesprekken met onder andere Valencia, Real Madrid en Bayern Munchen. Om die reden vindt Bob als commercieel directeur van LiveWall dat zijn bedrijf niet kan ontbreken in het steeds groter wordende BrabantSport, dat sport en bedrijfsleven met elkaar verbindt. ‘We hebben een kantoor in Amsterdam, Antwerpen en Londen, maar ons hoofdkantoor blijft in het mooie Tilburg. Daarnaast willen we als LiveWall zijnde vanuit het bedrijfsleven graag een stap vooruit doen naar de lokale sportvertakking, onze effort tonen en laten zien hoe je door digitale oplossingen fans nog meer betrekt bij de sport. Sport brengt heel veel mensen samen en als je ziet welke rol BrabantSport daarin speelt qua netwerk… Dat is enorm.’

Innovatie en topsport
Zo was Bob laatst aanwezig bij een netwerkbijeenkomst van BrabantSport op de High Tech Campus in Eindhoven. ‘Philips toonde daar hun nieuw ontwikkelde product genaamd Lumify, een draagbare echografieoplossing. Zo kunnen ze sporters via een mobiele app gemakkelijk tracken, waar dat voorheen met grote apparatuur in het ziekenhuis moest gebeuren. Zulke dingen dragen bij aan betere resultaten van de topsporters uit Noord-Brabant en dat is ook de ambitie van BrabantSport die ons heel erg aanspreekt. Het wil steeds meer topsporters naar internationale toernooien krijgen en wij als bedrijven kunnen die sporters daarbij helpen, door bijvoorbeeld innovatieve ontwikkelingen. Mijn eigen droom is daarnaast dat Brabant bij internationale toptoernooien een onmisbare locatie gaat zijn. Want dit is een super innovatieve en creatieve provincie. Dat kan een heel mooie combinatie vormen met grote toernooien.’